جوان و آموزه‏هاى تعالى‏بخش

استفاده از فرصت جوانى

آیا تاکنون به ابرها نگاه کرده‏اید؟ آیا دیده‏اید که چگونه با ظاهرى آرام، به تندى حرکت مى‏کنند؟
تمام فرصت‏هاى زندگى نیز مانند ابرها درگذرند و فرصت جوانى نیز از این دایره بیرون نیست، جوان با کمال و عاقل، کسى است که فرصت‏ها را به سود خود تمام کند و از آن توشه برگیرد. سخن همیشه حضرت امیرالمؤمنین على علیه‏السلام را باید آویزه گوش ساخت که: «وانْتَهِزوا فُرَصَ الْخَیْر فَانّها تَمُرُّ مَرَّ السَّحاب؛ فرصت‏ها همچون ابرها در گذرند، پس فرصت‏هاى نیک را دریابید.» فرصت جوانى، تکرار نمى‏شود. پس عاقلانه آن است که این فرصت طلایى را بیهوده و کم‏بها از دست ندهیم.
گویند: «جوانى دست بر پشت پیرمردى نهاد و از روى تمسخر گفت: این کمان را چند مى‏فروشى؟ پیرمرد در جواب گفت: زمانه این را به تو نیز رایگان مى‏دهد، ولى به گران‏ترین قیمت یعنى به بهاى جوانى».
آرى جوانى موهبتى الهى است، ولى کوتاه و زودگذر. جوانى، دوره شکوفایى عقلى و رشد جسمانى است و با از دست دادن آن، چیزى جز اندوه و بى‏مایگى نصیب آدمى نمى‏شود. پیامبر گرامى اسلام نیز قدردانى و غنیمت‏شمارى از دوران جوانى را بسیار مهم و ارزشمند مى‏داند و مى‏فرماید: «جوانى خود را قبل از پیرى دریاب!» حضرت على علیه‏السلام نیز به همین مسئله در این روایت چنین تأکید مى‏کند که:
شَیْئانِ لایَعْرِفُ قَدْرَهُما اِلا مَنْ فَقَدَهُما: الشَّبابُ و الْعافِیَهُ.
دو چیز است که کسى به ارزش آن پى نبرد، مگر این‏که آن را از دست دهد: جوانى و سلامت.
پیام متن
بهره‏گیرى نیک و کامل از دوران جوانى و قدردانى از این فرصت طلایى، سبب رشد، تعالى و تکامل آدمى مى‏شود و تباه ساختن فرصت جوانى، پشیمانى به همراه دارد.
فرصت سازى براى پیرى
بایسته است که جوان، فرصت زندگى را به رایگان از دست ندهد و ره‏توشه‏اى براى دوران پیرى ذخیره کند. جوانان باید در جوانى به فکر آینده خود و روزگار پیرى باشند و براى آن روزگاران، ذخایر مادى و معنوى بیندوزند. رسول گرامى اسلام مى‏فرماید: «خُذْ مِنْ شَبابِکَ لَهَرمِکَ؛ از جوانى براى پیرى خود بیندوزایشان در سخنى دیگر مى‏فرماید:
فَلْیَأْخُذِ الْعَبْدُ الْمُؤْمِنُ مِنْ نَفْسِهِ وِ مِنْ دُنْیاهُ لِآخِرَتِهِ و فى الشّبیبهِ قَبْلَ الکِبَرَ وَ فِى الْحَیاهِ قَبْلَ الْمَماتِ.
هر فرد باایمان باید از توانایى خویش براى خویشتن و از دنیا براى آخرتش و در جوانى قبل از پیرى و در زندگى قبل از مردن توشه بگیرد.
راستى اگر کسى دوران جوانى را در بى‏خبرى بگذراند، در زمستان عمر چه ره توشه‏اى مى‏تواند داشته باشد. فرصت جوانى، ذخیره پیرى را نیز در خود دارد، چنان‏که امام على علیه‏السلام براى استفاده نیکو از این اوقات گران‏بها مى‏فرماید:
هَلْ یَنْتَظِرُ أَهْلُ غَضاضَهِ الشَّبابِ اِلاّ حَوانىِ الْهَرَم.
آیا کسى که اهل خوشى و تن‏پرورى جوانى است، جز ناتوانى و ذلت پیرى را انتظار مى‏کشد.
جوانى که از ارزش و بهاى جوانى آگاه است، هرگز از آینده خود غافل نیست و مى‏کوشد توشه گران‏بها براى بارورى و بالندگى آینده‏اش برگیرد. در حقیقت، بسیارى از پیران تعالى یافته، از سفره با برکت جوانى خود توشه پاکى و رستگارى برگرفته‏اند.
پیام متن
جوانى، دوران جمع‏آورى ذخیره براى کهن‏سالى است. از دست دادن این دوران، افزون بر فوت وقت جوانى، ضربه‏اى جبران‏ناپذیر براى دوران پیرى است.
تقویت و نیروى عقل در پرتو دانش و تجربه
نیروى عقل و اندیشه، از عناصر مهم و محورى براى رشد و بالندگى بشر است. این موهبت به ویژه در دوران جوانى اهمیت و کارآمدى ویژه‏اى دارد. جوانان به طور طبیعى تحت تأثیر شدید دگرگونى‏هاى جسمى و روحى و غریزه‏هاى نفسانى هستند که در چنین شرایطى، پیروى از خرد، عامل مهمى در مصون ماندن آنها از خطاها و لغزش‏هاست.
ازاین‏رو، همان‏گونه که جوانان در بعد جسمى در پى تقویت جسم و آموزش فنون رزمى و انواع ورزش‏ها هستند، در جهت آموزش و تقویت اندیشه نیز باید گام‏هاى اساسى بردارند که البته در این راه، دانش و تجربه تأثیر بسزایى در افزایش خردورزى آنان خواهد داشت. از حضرت على علیه‏السلام در این باره نقل است: «الْعَقْلُ غَریزَهٌ تَزیدُ بالْعِلْمِ و التَّجارِبِ؛ عقل، غریزه‏اى است که با دانش و تجربه تقویت مى‏شود».
بهره‏گیرى از سرگذشت دیگران و پى بردن به عامل افت و خیز انسان‏ها، بالاترین توشه راه ترقى و تعالى جوان است. به فرموده حضرت على علیه‏السلام : «کسى که از سرگذشت دیگران عبرت نگیرد، هیچ پشتیبانى براى خود نمى‏گیرد.» جوانان مى‏توانند با بهره‏گیرى از ره‏آورد زندگى دیگران، تجربه‏هاى گران‏سنگى بیاموزند و آن را به وقت و مناسب به کار گیرند.
حضرت على علیه‏السلام مى‏فرماید: «التَّجارِبُ لاَتَنقضى و العاقِلُ مِنْها فى زِیادَهٍ؛ تجربه‏هاى آدمى پایان ندارد و عاقل از آنها در زیاد کردن عقل بهره مى‏برد.» در کنار تجربه، باید پیوسته از نیروى دانش نیز بهره گرفت، و به این نکته توجه داشت که استفاده از دیدگاه‏هاى دانشمندان و خردمندان سبب فهم بیشتر و درک عمیق مسائل مى‏شود. این سفارش امام على علیه‏السلام را اگر به درستى به کار بندیم، بهره‏هاى ارزشمندى نصیبمان مى‏شود:
حَقٌ عَلى العاقِلِ أَنْ یُضیفَ إِلى رَأْیِهِ رَأْىَ العُقَلاء وَ



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:




برچسب ها :